Mersz nagyban gondolkodni?
Az ARTREA Consulting Kft. fő profilja a 2D-s és 3D-s BIM-alapú komplex épületvillamossági tervezés. Gyakornoki programjukban a jelentkezők nem csak szakdolgozatukhoz kapnak hathatós segítséget, hanem valódi szakmai tudást és tapasztalatot szerezhetnek.
Történetük több mint tíz éve kezdődött, amikor a válság után épp csak kezdett újraéledni a gazdaság, az építőipar pedig még stagnált. Négy fővel indult el a vállalkozás, és azóta is töretlenül fejlődik, ma már hazánk egyik piacvezetője. Üveges Zoltán ügyvezetőt és Páli Sándor főmérnököt kérdeztük a szakmáról, a projektekről és a gyakornoki programról.
Gyakornokként milyen lehetőségek közül választhatnak az érdeklődők?
Igyekszünk hatékonyak lenni ebben a témakörben is. Tapasztalataink és a felmerülő igények alapján kétféle megoldást kínálunk a villamosmérnök hallgatók részére.
A nyári gyakorlatra jelentkezők részére szakdolgozatukkal kapcsolatban tudunk segítséget nyújtani, akár már kiválasztott témával érkeznek, akár itt szeretnének valamelyik jelenlegi vagy korábbi projektünkbe bővebb betekintést nyerni a témakidolgozáshoz.
Azok a végzős hallgatók, akik szakmai gyakorlatukat szeretnék nálunk tölteni, választanak, hogy cégcsoportunk mely főbb tevékenységi köre felé szeretnének orientálódni ezalatt a pár hónap alatt – erősáram, gyengeáram vagy automatika. Egy kijelölt mentor segítségével betekintést nyernek a tervezőszoftverek működésébe (mint pl. ZWCAD, DIALux, Ecodial, Simaris, AutoCAD, Revit, Microstation vagy az automatika csapatban az Eplan berendezéstervező szoftver), később pedig akár futó projektekben is részt vehetnek.
Mitől különleges az ARTREA, mitől más, mint a versenytársaitok? Mi adja a vállalat erejét?
Ha egy munkát teljes egészében megkapunk, erősárammal, gyengeárammal és automatikával együtt, akkor sokkal hatékonyabbak vagyunk a versenytársainknál annak köszönhetően, hogy cégen belül le tudjuk fedni az összes szakágat. Ebből következően pontosabb terveket tudunk csinálni és gyorsabban zajlik a kommunikáció. Sőt, ezt odáig vittük, hogy standardizáltuk az egymás közötti kommunikáció módját és formáját.
A másik pedig szerintem az ARTREA belső oktatási rendszere, amit kiépítettünk. Folyamatosan képezzük a kollégáinkat, hiszen a szakmánk is folyamatosan változik, így nekünk is muszáj fejlődnünk. Talán ez az, ami a leginkább megkülönböztet minket a versenytársainktól. Minden héten képzést tartunk a csapatnak, belső és külső oktatók bevonásával, ahol a technikai megoldások, újdonságok kerülnek a középpontba. Több hazai és külföldi szakkiállításon is részt veszünk, valamint gyárlátogatásokat is szervezünk.
A munka és a szakmai programok mellett azért néha lazítunk is; rendszeresen vannak csapatépítő programjaink, vitorlázunk, síelünk, kirándulunk, focizunk, grillezünk, csocsózunk.
Hogy kezdődött az ARTREA története, honnan indultatok? És mára hova jutottatok el, mekkorára növekedett a vállalat?
2011-ben, amikor egy másik cégnél felszámolták a tervezési osztályt, három kollégámmal úgy döntöttünk, hogy mi továbbra is együtt szeretnénk ezzel foglalkozni. Cégtársammal elképzeltük, hogy milyen vállalatot akarunk, kijelöltük a pozíciókat és feladatköröket, majd ehhez kerestünk embereket; vagyis tudatosan építettük fel a céget. Ez nem feltétlenül függ össze a mérettel, sokkal inkább a működési móddal. Egy olyan vállalatot szeretnénk a magunkénak tudni, aminek van jövője nélkülünk is, azért dolgozunk, hogy legyenek pozíciók, kompetenciák, tudásigény, egy működő rendszer, amiben a vezetők is csak egy-egy fogaskereket jelentenek.
Véleményem szerint komoly hozzáadott érték, hogy komplex szolgáltatást nyújtunk, ami nemcsak itthon, de Nyugat-Európában is ritkaság. Ez azt jelenti, hogy a projektet, minden alterületével együtt, teljes egészében saját stábbal tervezünk meg, házon belül oldunk meg mindent – a belső kommunikáció növeli a hatékonyságunkat, minőségi terveket adunk ki, és nem utolsó sorban gyorsabban tudunk dolgozni.
Jó döntés volt önállósodni és így felépíteni az ARTREA-t, mivel már az első félévben 50 milliós forgalmat bonyolítottunk, és azóta is töretlenül fejlődik a cég. Akkor indultunk, mikor az építőipar még stagnált a válság után, így idő kellett a fejlődéshez, de mindig is hosszú távú beruházásban gondolkoztunk. Amikor mindenki más a túlélésért küzdött, mi akkor nőttünk, és pont addigra lettünk nagyok létszámban, mire elindultak a beruházások és sok megrendelést kaptunk, így válhattunk hirtelen az egyik hazai piacvezető elektromos tervezőcéggé. Szóval jó menedzsmenti stratégia, szerencse és tudás kellett a sikerhez.
Mára elértük nagyságrendileg a fél milliárd forintos forgalmat, és átlagosan 22-24 fő alkalmazottunk van. Három fő szolgáltatási területen végezzük munkánkat: erősáram, gyengeáram és épületgépészet.
Melyik projektekre vagytok a legbüszkébbek, mik voltak a mérföldkövek? Milyen projektjeitek vannak jelenleg?
Az ARTREA első komoly mérföldköve a Ferencváros új stadionja, a Groupama Aréna volt. Értelemszerűen nagyon látványos projektről volt szó, ami megalapozta a létezésünket, feltett minket a térképre. Utána gyakorlatilag az összes nagy autógyár tervezésében részt vettünk, ami nagy lökést adott a cégnek gazdaságilag és munkamennyiségben, és volt néhány nagyon látványos épület is, például a Telekom Székház, a MOL Campus, a Magyar Nemzeti Galéria vagy az Olof Palme-ház. De a legbüszkébb mégis arra vagyok, hogy milyen sok embert sikerült megtanítani a szakmára.
Vannak olyan évek, amikor rengeteg, akár 120-130 kisebb projektünk van, és van, amikor kevés, de nagyon nagy munkáink vannak. Nagyságrendileg évente 1-2 millió m2 közötti területet tudunk megtervezni. Idén jellemzően nagy projektjeink vannak, logisztikai vagy gyártócsarnokok, néhány lakóépület, szálloda. Ipari létesítményt tervezni szakági szempontból különleges kihívás, hiszen ezek általában hatalmas területű épületek, melyekben több száz vagy akár több ezer ember fog dolgozni, gyakran fokozottan veszélyes körülmények között.
Szívesen csatlakoznál hozzánk gyakornokként?
Várjuk szakmai önéletrajzod a hr@artrea.hu címre!
ARTREA Consulting Kft.
www.artrea.hu